Schilderen in de kleuterklas is een geliefde bezigheid. Als leerkracht is het handig dat je je zaakjes rondom je schilderbord goed op orde hebt. Want schilderen is niet alleen maar schilderen. Het vraagt ook voorbereiding. Voorbereidingen die ik zelf kan treffen, maar die ook prachtige leermomenten kunnen zijn.
Dus leerde ik mijn kleuters vorige week hoe ze zelfstandig aan de slag kunnen bij het schilderbord. En wat leverde dat weer veel moois op!
Plannen (wat doe je eerst), organiseren (wat heb ik nodig, waar kan ik dat vinden), samenwerken (schort aantrekken), overleggen (over hoe je zo’n schort eigenlijk aantrekt), fijn-motorische oefeningen (plakband lospeuteren en afscheuren), schrijven (je eigen naam), doorzettingsvermogen (als de plakbandjes te kort zijn of niet meer plakken en je papier steeds valt) én je trots en competent voelen wanneer al die inspanningen niet voor niks zijn geweest en je zónder hulp van een volwassene gewoon aan de slag kunt!
Binnenkort leer ik ze hoe ze zelf de verfpotten kunnen bijvullen. En daarna hoe je verfvlekken van de vloer kunt poetsen! Dat kunnen ze, zeker weten.
Mooi Mariska,
Dat is nou echt: kijken naar kinderen.
En wat meer je daar veel van. Gelukkig ben ik dat niet verleerd.
Gr. Josien
LikeGeliked door 1 persoon